söndag 23 januari 2011

söndagstankar om att bo

Jag blir lite trött när jag läser om bostadsdebatten. Det är räntehöjningar, amorteringskrav och krav för att inte få låna så mycket, allt för att bostadspriserna inte ska öka mer och mer. Det kan väl till viss del vara bra, för på många ställen är det orimliga priser och det är dyrt att köpa en etta i innerstan för runt 1,7 miljoner kr.
Men, det är dyrt att bo. Väljer man att bo i ett attraktivt område så får man räkna med att betala mer. Det är inga konstigheter. Folk klagar på att de inte kan flytta hemifrån för det är för dyrt att köpa lägenhet och att det inte finns några hyresrätter. Det finns massa lediga lägenheter men kanske inte just i de populäraste områdena. Folk tror att man har någon slags rättighet att bo centralt och snyggt utan att behöva betala för det eller utan att behöva stå i kö. Och får de inte det sätter de sig på rumpan hemma och tjurar. Det gör mig så trött. Man får ju jobba sig uppåt, köpa en liten lgh för att sedan byta upp sig eller börja med att bo i någon förort.

Jag skulle också vilja bo i ett stort nybyggt hus, centralt men ändå vid hav och skog. GE MIG! Eller så inser man fakta och jobbar sig uppåt, har du inte pengar får du spara och nej, det är inte kul att spara tio laxar i månaden till ett boende för man får dra ner på allt annat kul men då får man välja, vill jag satsa pengar på att bo eller inte? Inte bara sitta och klaga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar