måndag 31 januari 2011

lärare i allmänhet

Kollade precis på Klass 9a, ett program på ettan som började idag. Började fundera lite på hur jag upplevde mina lärare i nian, vilka jag minns, vilka som var bra/dåliga och så. I programmet så såg man så tydligt med lärarnas kroppsspråk vad de förmedlade, vi hade t.ex. NO-läraren som var så tillbakadragen, tyst och blyg att inte ens eleverna märkte när lektionen började och matteläraren som var (precis som pedagogerna sa) sjukt macho och som själv tyckte han va störst bäst och vackrast. Han inte bara visade det med kroppsspråket utan eleverna var även tvungna att höra han säga det, suck!

Conny- min lärare i historia, religion och samhällsvetenskap. En "gubbe" som luktade rök och var sjukt rolig när han ville. Han va bestämd, var grym på att förklara och berättade alltid roliga historier. Fantastisk var han.

Lena- min musiklärare. Jag hade ju musik varje dag pga gick i musikklass och jag tyckte hon var så sträng. Det var ord och inga visor (eller visor såklart men ni hajar). Men samtidigt med ett hjärta av guld. Hon lockade fram varje elevs unika röst och fick oss att arbeta ihop som ett team. Ju längre vi hade henne ju mjukare blev hon men vi fortsatte vara väluppfostrade, hon hade ju fått oss dit i början.

Dick- idrottsläraren som inte tolererade några bänksittare. Jag tyckte i och för sig att idrott var roligt så det var inga problem men han såg till att alla var med och kämpade utifrån sin förmåga. Det var tester hit och bollsporter dit, han var auktoritär och det var bra!

Ja, sen finns det några till såklart men dessa tre har varit viktiga för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar