fredag 14 januari 2011

intermezzo vid frysdisken

Står vid frysdisken på Ica, skjuter glaslocket åt sidan och plockar åt mig en rad med 4 laxbitar, Icas egna. Plötsligt står den en kvinna bredvid mig, kanske i 35-års åldern, och börjar prata och gestikulera.
- Om du läser här nu så står det att laxen du håller i är förpackad i Ryssland.
-Jaha svarar jag och tar något steg iväg.
- Och den här bredvid (hon håller upp Euroshoppers fyra laxbitar) är förpackad i Norge.
- Okej okej, då kanske jag ska köpa Norsk lax då eftersom det är lite närmare svarar jag.
- Ja, det tycker jag, fast Icas lax är också Norsk, men packas i Ryssland fortsätter kvinnan. Jag brukar läsa på alla varor säger hon sedan stolt och räcker mig Euroshopper-laxen. Skamset lägger jag ner Icas lax och tar emot den hon ger mig.
Hon ser ut att vara en helt vanlig kvinna, men prackar man verkligen på vilt främmande människor grejer sådär? På Ica?
Jag smyger därifrån och ser att kvinnan går mot kassorna. Snabbt springer jag tillbaka genom gången och fram till frysdisken. Slänger i Euroshopperlaxen (som inte alls är lika god som Icas, jag har provat förut) och tar upp Icalaxen.

Sedan ställer jag mig nöjt i en annan kö. Var jag lika barnslig jag?

2 kommentarer:

  1. Nä, euroshopperlax är äckligt. Och hon konstig, inte säger jag åt en som köper formfranska att den ska köpa ett grovbröd istället. Toktant

    SvaraRadera